torsdag 12. mai 2016

Vem fyller 40?

Igår svidade jag om från bebisträff med min mammagrupp på dagen, till sofistikerad designer (yeah right!), på kvällen, och drog med mig Nettan in till huvudstaden, för att besöka Gulleds och deras vårfest, som dagen till ära passade på att fira Magis 40-årsjubileum. 

Bröderna Johan och Henric Gulled var på plats, med armarna öppna, massa god dricka och  mat  från GoGrilla. Och så fick vi hälsa på supertrevliga Jonna, som är ansiktet utåt på showroomet i Oslo, och den man kan kontakta för utlån av produkter vid t ex jobb med foto. I tillägg till Magis är Gulled även agentur för Tom Dixon, så här finns det alltså godbitar att hämta!

En liten parantes: På slutet av kvällen hälsade jag på dessa coola tjejerna, som jag blev så nyfiken på! Mer om dem i ett senare inlägg. 




Men nu till huvudrollsinnehavaren från igår, Magis;

Magis är ett italienskt möbeldesignföretag, familjeägt sedan 40 år tillbaka. Man producerar inte möblerna själva, men anlitar underleverantörer så lokalt som möjligt, för att alltid hitta de bästa inom respektive produktionstekniker.
Från Magis fanns det igår folk på plats, med ett litet föredrag om arbetssätt och produktionsmetoder, designtänk och kvalitetssäkring. Väldigt intressant och alltid lika kul att få förståelse för hur mycket hantverk, noggannhet och framför allt tid det ligger bakom varje produkt.
Företaget sätter stor ära i att försöka hitta unga, oupptäckta designers och satsa på dem, för att sedan följa dem vidare genom karriären. I portfolien har man samarbeten med t ex Jasper Morrison, Marcel Wanders, Jaime Hayòn (min favorit), Philippe Starck och bröderna Bouroullec, bara för att nämna några. Dvs bara de bästa av de bästa. 



En nyhet, stolen Milà, ritad av Jaime Hayòn, producerad av polypropylen och glasfiber.

 
Ok. Jag önskar mig 5 m höjd till tak, och ca 12-13 hönsnätsfiskar och moln att hänga där. 
Så fantastiskt fint! Molnen har ni kanske sett tidigare, men fisken i rött presenterades på årets Milanomässa. Fullträff enligt mig. Det är Benedetta Mori Ubaldini som har skapat den.


Mulan Hector-Ettore, i svart gjutjärn, omtalas lite skämtsamt innanför Magis väggar som en slags Maskot, eftersom den är producerad som en symbol för vad företaget står för. Envishet, tyngd (den väger 5 kg), trofasthet, uthållighet, ödmjukhet osv. 
Använd den som bokstöd, dörrstopp, eller bara ett fint inslag i bokhyllan. 
Eller varför inte som ett träningsredskap? :-)

Barnprodukter är ett satningsområde man kanske inte är så van vid att 
stora designföretag bryr sig så mycket om. 
Men här gör man det i form av kollektionen Me too. 
Kolla in dessa fina byggklossarna t ex.  Kommer som 26 delar, 
designad av Floris Hovers, och heter CARtools.
 Vill ha dem själv, och känner att de är så fina att jag inte 
vet om barnen hade fått leka med dem.......







Magis representant med typ världens finaste frisyr. Önskar att jag kunne ha lugg! 


Självklart matchar man (Henric) sin kostym med stolarna.





Min absoluta favoritstol denna kväll! Står mycket, mycket högt upp på önskelistan.
 Piñaockså den designad av Jamie Hayòn. Den finns i vitt, min favorit, men även svart och korallröd, samt med tillval av olika gungmedar och kuddar. I serien finns också en vanlig stol, en lite lägre och bredare stol, samt ett avlastningsbord. 
Namnet? Det betyder ananas på spanska, och syftar så klart på var Jamie har hittat inspirationen till både form och nätmönster. 

Nu önskar jag er alla en riktigt fin kväll i solen. Själv susar jag iväg på ännu en vårfest, 
idag i regi av Norway Designs.  Mer om detta imorgon!

Foto; Ida Svensson / Formidabel Expo




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar